Här är receptet på hur Dagen.se ska tjäna pengar

Det senaste året har vi sett en stor, för att inte säga enorm, tillväxt på Dagen.se. Och även om vi har hållt oss över budget även på inkomstsidan är det långt ifrån tillräckligt.

Låt oss vara ärliga – Dagen.se går inte runt. Det är en minusaffär.

Att Dagen ändå väljer att satsa på att finnas på nätet beror på att vi inte har något val. Ni, våra läsare, finns ju här. 

Men även om vi har förstått hur vi ska göra en bra och relevant tidning på nätet så har vi haft svårare att förstå hur vi ska tjäna pengar. Så är läget för de flesta mindre tidningar. Men det finns också andra saker som är gemensamma: Vi försöker väldigt lite. Och är sällan särskilt kreativa.

När vi försöker tjäna pengar på nätet använder vi samma modell som i pappret. Men lika dåligt som det går att översätta det journalistiska arbetet i en pappersprodukt till hur en journalist arbetar på/med nätet går det att översätta annonssäljet.

Det har Dagenledningen insett. Därför har man tillsatt sin bästa säljare (i alla fall enligt den här hyllningen) för att se till att Dagen.se ska tjäna pengar. Mer pengar. Mycket pengar. Nya pengar.

Jag minns att jag för ett drygt år sedan läste på nyamedienestorn Martin Jönssons (nu nedlagda) blogg om hur häpen han var över frågan om när man kommer tjäna pengar på nätet. ”Nu!” var hans självklara svar. Jag fattade inte då. För om det var så enkelt skulle väl alla tidningar göra det?

Först på senare tid har jag förstått Martin Jönssons poäng: Alla snackar, ingen försöker.

Då och då blir jag, redaktör för den minilillaputtetidningen Dagen.se kontaktad av några av Sveriges största tidningar. De frågar ödmjukt ”hur lyckas ni?”. Allt oftare kommer inbjudningar till nationella och internationella konferenser där de presenterar oss som ”toppexpert” och ”de bästa i Sverige” på sociala medier, att göra tidning på/med nätet.

Jag fnissar alltid varje gång. Skakar på huvudet och tänker ”vad sysslar alla andra med?”. Det jag sedan svarar/berättar är aldrig raketforskning. Det är ingenting andra inte vet. Däremot är det saker andra mest gör teorier om. Dagen är ett exempel i praktiken på hur man gör journalistik i den sociala webben.

Vad som gjort Dagen.se:s succé är att vi slutat prata om vad man kan göra, och i stället gjort det.

Nu vill vi försöka överföra samma koncept på inkomstsidan för Dagen.se. Sluta prata om ”hur” vi eventuellt kan göra för att lyckas, och i stället testa var enda möjlighet, var enda sätt för att få den här sajten att gå med vinst.

Den uppgiften har nu Daniel Zackrisson påbörjat. Om än i liten skala, än så länge. Men han är otroligt driven och det är spännande att se honom i aktion.

Det är därför hela Dagen just nu drunknar i Googleannonser.

Daniel har upptäckt annonsnätverken – hur det ger en möjlighet för oss att tjäna pengar vi inte tjänat förut. Därför ligger det nu annonser på varje plats det finns möjlighet till klick.

Allt är prov. Ett test. Kan vi tjäna pengar på google adsense? Tillräckligt mycket? Daniel följer därför vårt rapporteringssystem för annonseringen noga. Ser direkt på vilka positioner ni klickat. Hummar, nickar, justerar och filtrerar. Säger ”nej, här tjänar vi ju ingenting” och så försvinner annonsen.

Så spånar vi. Pratar om möjligheter. Om nya idéer. Om saker som aldrig förr gjorts. Om vikten av att tänka helt fritt. Om hur de lokaltidningar som har varit kreativa – testat nya sätt att tjäna pengar på nätet nästan alltid lyckats. Om hur inspirerande det är.

I framtiden, till en början i lägre takt (Daniel påbörjar sin nya uppgift i full kraft efter sommaren) men sedan allt mer ökande, kommer vi testa alla möjliga lösningar på att tjäna pengar på annonsering.

Så ha tålamod med oss. Vi experimenterar för att vi måste. Vi vet att vi gör en viktig och relevant tidning. Men för att den ska kunna göras även i framtiden behöver vi hitta intäktsmodeller som håller på lång sikt.

Vilken utmaning!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>