Den kristna trevdagarstidningen Världen Idag skriver i dag om deras nya webb, och lanserar samtidigt deras alldeles egna Emanuel:
Nathanael Söderberg, utvecklingsansvarig för varldenidag.se
Det är såklart löjligt och fånigt insinuerat, men det går ju inte att undgå att de verkar letat länge för att hitta en Emanuelkopia. En ung kille i 25-årsåldern, rakat huvud och till och med ett Emanuelklingande (och bibliskt!) namn.
Men trots alla goda förutsättningar för att vara en god webbredaktör lanserar han bara tråkiga nyheter. Och gamla namn.
För den utveckling han stått för är att låsa in det redaktionella materialet. Inte allt, men det som inte är dagsfärskt. Och kallar det Världen idag Plus. Precis som Dagen kallade sina inlåsta nyheter ”plus”, innan vi lanserade Ekosmart.
Vill man alltså hitta tidigare material från Världen idag måste man vara prenumerant.
Även Dagen.se låser in material till prenumeranter. Men bara delar av det material som inte är nyheter (det som oftast kallas feature). Och de låsta artiklarna syns inte för dem läsare som inte är inloggade prenumeranter, och minskar således irritationen.
För små tidningssajter är det av största vikt att hävda sig på nätet. Nathanael har en stor utmaning här. Genom att låsa in sina artiklar kan de inte nås via google. Och finns man inte på google finns man inte alls. En av Dagen.se:s framgångsfaktorer är just googleoptimeringen. Drygt 30 procent av våra besökare kommer genom google. Genom att vi placerar oss högt när andra söker, kommer de in, och klickar sig vidare, fastnar och vårt varumärke stärks.
Där ligger Världen Idag långt efter. Och detta steg visar tydligt att det knappast är webben och nya läsare man satsar på.
Då hjälper det inte ens att ha en utvecklare med Dagenwebbredaktörliknande drag.