Blondinbellas etta en milstolpe för bloggosfären

Jag skulle vilja påstå att det skedde ett trendbrott i dag. En milstolpe, om så vill. Aftonbladetbilagan och skvallertidningen Klick! (som för övrigt börja publicera nakenbilder med små stjärnor över kön/bröst – yikes!) toppade sin helgstidning med Blondinbella.

Inte ovanligt, kanske du tycker. Du har ju sett henne i massor av artiklar om svenska bloggare.

Men skillnaden den här gången är att hon ger exklusiv intervju om en exklusiv (och hemsk!) story. Hon blir intervjuad för att hon är känd. Som person. Och detta genom sin blogg.

På så sätt är det en milstolpe. Att en person som bara har haft sin blogg som språngbräda nu anses så ”het” att hon ensam kommer sälja Aftonbladets helgbilaga.

Det pekar på något vi vetat länge – att bloggare inte längre är ett perifert verktyg som på sin höjd ger inlänkar för en tidning. Nu har de blivit så stora att de, bara för att de är bloggare, kan sälja själva.

Aftonbladet.se tar de till och med betalt för att man ska få läsa intervjun, berättar bloggtidningen.

Det är en en början på vad som kan vara en rockad som på allvar kan skaka om mediesverige. Och som vi (i media) behöver vara medvetna om.

Fascinerande.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *