Reklambyrån Forsman & Bodenfors har i veckan släppt ny sajt och passar då också på att lyfta lyckade reklamkampanjer.
En av dem är Frälsningsarmén. Forsman & Bodenfors har i flera år samarbetat med Frälsningsarmén och bland annat tagit fram cd-succén En salig samling, receptboken Soppboken. Allt för att stödja Frälsningsarméns sociala arbete.
Mina egna reklamfavoriter från samarbetet är dock helt andra.
Kolla till exempel reklamen ”Sätt in pengar så slutar vi spela”
Eller den utomordentliga idén att ställa sig på krogar i uniform: ”Vi har inte varit på krogen på 30 år. Så vi har lite att ta igen ikväll”
Och till sist twisten med att, i samband med krogbesöket, kunna lämna sin jacka till myrorna. ”Glömmer du din jacka behöver du inte vara orolig. Vi ger den till Myrorna”
När annonsen, där alla personer på bilderna faktiskt är frälsningssoldater, publicerades blev det en storm av protester. ”Vi vill inte att Frälsningsarmén ska sluta spela” osv.
Och det gav i sin tur ännu mer publicitet till Frälsningsarmén. Ännu mer goodwill.
Kampanjen är så retande genial, så provocerande, så utstickande att jag blir lite glad i själen varje gång jag ser den.
Tänk om kyrkan vågade vara mer sådär. Provocerande, utstickande och kaxig. Ja, utöver i moralfrågor då…