I dag släpper vi det redskap som jag aviserade om redan i Medievärldens artikel; En blogg för alla reportrar.
Idén planterades efter en bloggpost av Same same but different och förädlades under intervjun. Vi pratade om hur jag och andra Dagenbloggare kunde använda bloggen i arbetet och vilken förmån det var. Med läsarkontakt, att få lära känna läsarna och använda dem i arbetet för idéer och tips.
Alla reportar borde ju ha en blogg, blev kontentan
Men alla reportrar är inte sugna på en egen blogg. Och det kan finnas flera andra skäl till att inte alla vill ha det. Kanske allra mest tidskäl.
Därför släpper vi i dag Tipsbloggen. Den har alla reportrar, chefer och redaktörer tillgång till och ska användas när vi behöver uppslag, idéer eller tips.
Du som läsare har kunskap som vår redaktion aldrig kan komma i närheten av. Ert gemensamma kontaktnät når över hela Sverige och ni hör saker vi aldrig kommer höra. Vi vet dessutom att det oftast är på tips från er som vi lyckas skriva de mest engagerade nyheterna.
Att ta tillvara på all den kunskap blir att göra en tidning som är mer relevant för dig. Sluta göra (eller åtminstone minska) nyheter eller vinklar som vi tror att du vill läsa. Låta dig påverka mer, redan innan nyheten formats.
Jag har redan sett flera konkreta exempel på hur väl det här har fungerat:
Ni hjälpte mig med frågor inför mitt möte med Åke Bonnier
Ni hjälpte till att researcha (och avslöja) kring ryktet om att 22 missionärer skulle avrättas.
Och jag tror vi kan göra samma sak när det gäller fler saker. Be er om hjälp med uppslag eller vinklar inför en granskning av hur kyrkan hanterar miljön, ller fråga efter case till en artikel om drömtydning, för att ta några exempel.
Vi är övertygade om att det här kommer göra vår tidning bättre.
http://www.dagen.se/blogg/tipsbloggen