Nu, äntligen, har vi löst alla delar med Dagens Facebooknärvaro. Jag har bloggat om vilken succé det varit för oss. Och sedan också om hur vi plötsligt får reda på att vår närvaro inte är tillåten – trots att vi inte gjort något fel. Jag har lovat att återkomma och förklara hur vi löst det. Så här kommer det:
I dag skickar vi ut följande mail till alla de som är vänner med profilen ”Tidningen Dagen” på Facebook:
****
”Hej Dagenvän
Det här är ett mail som går ut till alla er som valt att vara vår vän på Facebook. Med ett viktigt meddelande:
Från och med i dag kommer vi att lämna det här kontot och övergå till att bli en Page. Och vi hoppas att du vill följa med oss till vårt nya konto här på Facebook.
Ändringen görs främst av två skäl:
1, Facebook tillåter inte företag att använda profiler. Det visste vi inte, men när vi nu har blivit uppmärksammade på det måste vi rätta oss efter reglerna.
2, En facebookprofil tillåter bara 5 000 vänner. Vi tror att vi i förlängningen kommer att ha många fler som vill prata med oss, läsa våra statustuppdateringar, diskutera och lägga upp bilder.
För dig kommer ändringen inte innebära så stor skillnad. Blir du medlem av vår Facebook-page kommer du även i fortsättningen få våra nyheter som statusuppdateringar. Du kommer kunna kommentera, ”gilla” och lägga upp bilder. Det finns även några fler funktioner som vi hoppas du kommer uppskatta.
Det här kontot, vår profil, kommer inte att försvinna. Men vi kommer inte längre att uppdatera det, eller acceptera några vänförfrågningar.
Vi har tyckt att det har varit fantastiskt roligt att lära känna er läsare på det här viset och hoppas att ni vill följa med oss till vår nya page! Fortsätt gärna att tipsa oss, kommentera och hjälpa oss att göra en än mer relevant tidning!
Vill du läsa mer om hur vi har tänkt kring Facebook och bytet kan du läsa det här:
Vi ses på vår nya page! Du når den och blir vår vän här: http://www.facebook.com/pages/Dagen/136869337238?ref=ts
mvh
Redaktionen Dagen.se”
*****
Så långt mailet till våra Facebookvänner.
Utifrån den bloggpost där jag problematiserade vår (och de flesta andra tidnigars) Facebooknärvaro valde vi alltså alternativ två: ”Låta vår facebookprofil ligga kvar, men upprätta en facebook-page och marknadsföra den.”.
Jag hade hellre tagit alternativ tre och fortsatt den personliga banan. Men det fann, i mina ögon, inte något sätt att gå runt det utan att hamna utanför Facebooks regler. Och med tanke på att vår facebook-föregångare Tivoli en dag bara mötte ett raderat konto med ett ”ajabaja”-meddelande från Facebook behövde vi inte tänka särskilt länge på saken.
Däremot finns det flera saker som behövdes lösas. Jag har spenderat timmar och åter timmar med att försöka förstå strukturen och navigeringen för en page. Det är allt annat än lätt att förstå. Det finns inga snabbknappar, inga menyer. Pages känns som en helt obegripligt ofärdig produkt.
Vårt största huvudbry har varit två saker: Hur får vi vår page att uppdatera automatiskt från ett externt verktyg och hur ser vi när våra medlemmar kommunicerar på vår sida.
1) Automatiska uppdateringar
Hur gärna vi än skulle vilja ha någon som engagerade sig och var inne jämt och höll koll på Dagens närvaro i de sociala medierna så måste vi inse fakta: Vi har inte resurser för det. Därför har det varit en förutsättning att i vårt eget administrationsgränssnitt kunna välja vilka nyheter som ska gå ut till de olika plattformarna. Vi skickar nyheter till bland annat Twitter, Bloggy, Youtube, Vimeo och så klart till en massa bloggar. Me på Facebook pages verkade det inte fungera att automatiskt importera nyheter som statusuppdateringar. Trots massor av påstådda lösningar.
Men till sist hittade vi en lösning. Via Selective Twitter status. Genom den applikationen kunde vi välja att importera våra statusuppdateringar från Twitter genom att bara lägga till ett #fb i slutet på tweeten. Detta kunde vi göra automatiskt via Twitterfeed.
Våra uppdateringar på Facebook går nu via vårt admingränssnitt -> rss-flöde -> twitterfeed -> twitter -> Facebook via Selective twitter.
En lång väg. Men det gick.
2) Hur ser vi när våra medlemmar pratar med oss?
En av de fantastiska sakerna med en Facebook-profil var hur lätt vi kunde interagera med våra medlemmar. Så fort vår nyhet hade publicerats på Dagen.se kunde vi få tips, rättelser eller kompletterande filmer/bilder i kommentarsfälten. Kommentarerna mailades automatiskt till oss och vi kunde gå in och rätta, svara, tacka och kommunicera. Läs gärna mer i min tidigare postning om hur efffektivt det har varit.
Men med Facebook pages förlorar vi allt det här. Facebook har valt att ta bort all notifiering för pages.
Det här är den största sorgen med vår övergång. Vår största poäng med att använda Facebook-profil var just att bli vänner, gå från en tidning långt bort, till en tidning ständigt närvarande och lyssnande.
Det finns långa och arga trådar om saken på Facebook, men ännu har ingen från Facebook hörsammat.
Detta innebär att vår möjlighet att svara och interagera på Facebook minskar. Vi kan omöjligt vara inne på vår page varje timme för att gå igenom nya kommentarer. Det känns tråkigt