Jag måste fortsätta och visa reklamen som Frälsningsarmén i Visby gör.
För jag tycker de lyckas.
Jag skrev om det tidigare här, och fick i dag se deras uppföljande affisch. Kolla (och klicka på bilden för att förstora):
Sådana här grejer gör mig så genuint glad (eller välsignad som vi frikyrkisar ibland kan säga). Dels över att se hur begåvade människor får möjlighet att göra det de är bra på i kyrkan. Men kanske ännu mer när gåvorna inte handlar om musik, drama eller god retorik.
Musik och tal har nästan strypt alla andra gåvor. Är du omusikalisk och blyg på scenen är det nästan svårt för din kreativitet att blomma i kyrkan. Vi verkar helt enkelt inte veta hur vi stimulerar eller uppmuntrar dem som inte kan vara ett inslag i den traditionella förmiddagsgudstjänsten.
Det är så klart inte så överallt (vilket ovanstående är ett lysnade exempel på). Men jag tror vi skulle må bra av att kreatörer, inte minst inom kommunikation och media, uppmuntrades och stimulerades mer. Inspirerades.
Webbmänniskorna. Reklammänniskorna. Filmmänniskorna. Ge dem utrymme, köp dem utrustning. Och se hur det budskap vi vill presenteras plötsligt paketeras på ett sätt som blir till enorm välsignelse.
Mitt favoritexempel på det här kommer från min vän Kristofer. Det är, i mina ögon, ett sant underbarn. Helt självlärd, men med ett brinnande intresse, har han experimenterat sig fram mellan webb, video och design. Och det blir bra. Riktigt bra.
När jag riktigt behöver inspiration och känna lite hopp för ett dammigt kristensverige går jag in på youtube och tittar på den introfilm han gjorde inför Frälsningsarméns kongress 2007. Det är bra. Riktigt bra. Och jag blir än en gång påmind om hur mycket välsignelse vi förlorar genom att envisas att inte försöka ta till vara på och nära nya uttryckssätt.
Kolla:
Jag tänker att vi kanske kan börja lyfta mer goda exempel här? Har du gjort ett bra klipp? En bra affisch, annons eller en edgy hemsida? Maila mig (adress finns till vänster) eller skriv en kommentar.