Hela mikrobloggosfären kokar av det. Deeped mfl bloggar om det.
Är KD-bloggen om Inger Johansson – ”Fyra ord; Kristen och ödmjuk, men rättvis” verkligen sann?
Nej, det är den inte. Den är jättefejk. Men att den uppenbarligen är så trovärdig att frågan behöver ställas är tragiskt för Sveriges alla kristna men framförallt oerhört problematiskt för Kristdemokraterna.
Bloggen startade i onsdags förra veckan och har redan hunnit behandla ämnen som Långfredag:
”Alla hedningar borde denna dag skämmas över hur deras livsstil faktiskt tog livet av Jesus.”
Missionsarbete:
Internet (eller ”intranet”):
Och menat att Sverigedemokraterna är en positiv injektion.
De fantastiskt korkade uttalandena till trots har ett medvetet och smart twinglylänkande under påsken gett bloggen flera besökare som förskräckt kommenterat bloggposterna. Och varför skylle de tro annat än att bloggen är sann? KD-loggan sitter där den ska, länkarna till Ulf Ekman bekräftar bilden av någon crazykristen. Bibelorden haglar, och de rätta organisationerna länkas.
Så av vilken anledning skapar man denna fejkblogg? Det skulle givetvis kunna vara någon före detta kyrklig som fått feeling och vill se hur mycket uppmärksamhet han kan få genom att låtsas rabiatkristen. Men mer sannolikt är att det är ett slags jippo från en PR-byrå. Kanske för att motbevisa DN-artikeln om att politikers bloggar inte kan få några kommentarer. Att det handlar om hur man bloggar, hur man öppnar och vem man konsultar när man gör det.
Valet av WordPressblogg, hur välarbetad den är med ämnestaggar, trackbacks, direktsvar i kommentarsfältet och taggmoln avslöjar att det är någon som vill demonstrera den sociala bloggens fulla kapacitet. Nedräkningen av själar samt namnet i url:en (”http://sanningenmastefram.wordpress.com”), skulle kunna peka på att man väntar in en tidpunkt, ett mål, för att statuera ett exempel.
På många sätt är tilltaget genialt. Men det är på KD:s, och för all del kristnas, bekostnad.
Hur KD ska agera? Ingen aning. Att bekräfta att någon existerar är lätt, att dementera någons existens svårare.
Bloggen är en lika effektiv som hemsk illustration över hur sociala medier både kan vara en tillgång och ett hot. Hur du kan nå ut snabbt med ett budskap, eller hur dina fiender kan kapa ditt varumärke och smutsa ner det.
I det här fallet blir den ett spännande prejudikat. Och jag kommer följa KD:s agerande med spänning.