Det är spännande att följa utvecklingen för vad som händer efter att flyttat vårt Facebook konto till en page.
Jag har tidigare bloggat om hur Facebook är en av våra viktigaste medarbetare och vår största externa trafikkälla efter Google. Därför är det så klart viktigt och spännande att följa utvecklingen. Kan vi behålla trafiken?
Vårt vänkonto på Facebook hade nästan 1500 vänner. I dag, en vecka senare, har 600 av de vännerna gått över till att bli fan. Några är tveksamma, några menar att de kunde tänka sig vara Dagens vän, men inte vårt ”fan”. Och flera har rapporterat att det inte har fungerat att lägga till sig på vår fanpage. Facebook har uppenbarligen haft tekniska problem.
Därför skickar vi i dag ut inbjudningar till dem som ännu inte blivit våra vänner. För att man med ett klick ska kunna bli vårt ”fan”.
Vi har definitivt märkt av den ökade arbetsbördan med Facebook page. Då vi inte får något mail eller notifiering när någon skriver eller försöker kommunicera med oss får vi allt oftare gå in och kolla, och sent uppmärksamma när våra ”fans” upptäcker fel i våra texter. Men vi märker åtminstone att kommunikationen fungerar. I dag fick vi till och med vårt första heta tips över Facebook (det kan ni förhoppningsvis läsa om snart se länken). Skönt.
Men det allra märkligaste är trafikökningen. Trots att vi i dag bara har knappt hälften så stor skara ”fans” jämfört med antalet ”vänner” har vi ökat trafiken från facebook med 37 procent.
Drygt 600 fans har alltså gett oss mer trafik än 1500 vänner.
Och jag står helt utan förklaring. Visst, vi hade en bra nyhetsvecka under veckan som gick. Men om vi skulle jämföra två veckor tillbaka är veckans trafik fortfarande 19 procent större. Och jämför vi tre veckor tillbaka är det ännu större ökning – 46 procent.
Jag har försökt förstå, analysera våra trafiksiffror. Och det finns ingen logisk förklaring. För slutanvändaren får våra nyhetsuppdateringar med exakt samma exponering som tidigare. På exakt samma ställe. De kan kommentera och gilla som förr. Men ändå verkar de vara mer benägna att klicka nu.
Kanske är det nyhetens behag. Men det är ändå extraordinärt. Att vi med 600 fans får mer trafik än när de var våra ”vänner”.
Har någon en logisk förklaring får ni gärna kommentera. Vi följer tills vidare vår Facebook-utveckling noga. Och inser, än en gång, hur viktig vår närvaro där är.