Åke Bonniers lysande mediestrategi?

Förra veckan citerade jag Maria Wetterstrand om att det är få torgmöten som gett henne fler träffar än någon av hennes bloggposter, och att bloggen således kommer få en långt mycket mer avgörande roll i nästa val.

Domprosten och biskopskandidaten Åke Bonnier verkar vara inne på samma linje. Det föreslår i alla fall Brygubben.

Det är givetvis så att Bonniers bloggande och synlighet i massmedia kommer att inverka på biskopsvalet. På något sätt.

Det är ett intressant och smart drag av Åke Bonnier.

Den senaste veckan har Bonniers avhopp från Jesusmanifestationen varit det mest klickade på Dagen.se. Utifrån det har vi även valt att göra nyhet av två andra av hans blogginlägg. Dels när han kritiserade Guldbaggegalan för att de missbrukade korset (vilket får anses ha högt nyhetsvärde med bakgrund av den kritik Bonnier fått för försvaret av Uppenbar(a)t där konstnärer ger sin egen version av både korset och Jesus), och dels hans öppna brev till Stanley Sjöberg.

Det är ett lysande exempel på hur bloggen kan nyttjas för att få publicitet.

Visst kan det, som Brygubben föreslår, bara vara en tillfällighet att han skriver just nu. Men om inte, så är det genialt.

Att inse att om han bloggade sin irritation av grammisgalans korsmissbruk kunde det ge en nyansering till Uppenbar(a)t-debatten. Att inse att det viktigaste i Stanley-debatten var inte att skicka debattartiklar till Dagenredaktionen, utan att bara få det sagt – för de som ville läsa.

Åke Bonnier tar kommando över situationen genom att använda de tillgängliga kommunikationsmedlen. Inget konstigt eller onaturligt. Bara lätt och rätt tänkt.

Hans läsare tillfredsställs. De som nominerar honom imponeras. Han tillgängliggörs för media och han styr samtalet.

Och frågan för varenda opinionsbildare, offentlig person, pastor eller Stanley Sjöberg borde vara: Var är er blogg?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *