I måndags gjorde jag den roligaste intervjun jag någonsin gjort. Eller iaf på mycket länge. Efter ett tips till Dagen hade vi fått reda på att ett SMS-svar-företag hade gett ett ganska raljant svar på frågan ”Vem är Jesus”.
En given utgång, tänkte jag. ”Sannolikt en inhyrd student som snedtänt lite och hafsat iväg ett svar.”
Men så var det inte. Vd:n för företaget, vars massiva kampanjer synts över hela Sverige, själv sitter och författar sms-svaren och står för dem fullt ut. Menar att 2 miljarder kristna är galna, och att alla vet – egentligen – att kristendomen är en saga.
Dialogen som följde var så otrolig att den inte gick att återge som något annat än fråga-svar.
Vd:n verkar sakna all känsla för mediehantering. Eller är det precis tvärtom? Är hans valhänta svar egentligen en insikt om att all publicitet är bra publicitet? Att hela frikyrkosverige sätter sig och sms:ar till hans sms-tjänst ”Vem är Jesus” eller ”Vem är buddha” för att jämföra svaren mot det han gav.
Vad vet jag. Mer än att ni verkar älska att läsa om det och att det är en av Sveriges mest bloggade nyheter i dag. Bra så.